ملکوت
نوشته شده در تاريخ برچسب:ائمه, توسط یک دوست |

 

زیارت

زیارت حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام همانند سایر معصومان از فضیلت فراوانی برخوردار است. زیارت های گوناگونی نیز برای این بانوی مجلله اسلام وارد شده است. در قسمتی از زیارت حضرت، ایشان را مخاطب قرار داده و می گوییم: «سلام بر تو ای دختر رسول خدا! سلام بر تو ای بانوی زنان جهانیان! سلام بر تو ای همسر ولی خدا! من شهادت می دهم که کسی که تو را خوشحال کند، رسول اکرم صلی الله علیه و آله را خوشحال کرده و هر کس بر تو ستم کنند، به رسول خدا صلی الله علیه و آله ستم کرده است. ای بانوی من! من به تو و پدرت و همسرت و امامان از فرزندانت اعتقاد داشته، به ولایت آن ها ایمان دارم. به فرمانبرداری از آنان ملتزم هستم. خدایا رحمت خود را بر فاطمه علیهاالسلام فرو فرست؛ رحمتی که مقام او را در نزد تو بالا ببرد».

فریاد یک انقلاب

حضرت زهرا علیهاالسلام پس از وفات پدربزرگوار خود نود و پنج روز زنده بود. او بیش تر این مدت را از دوری پدر و غربت و مظلومیت امیرمؤمنان علیه السلام در رنج بود.تا آن جا که دوبار کاسه صبرش لبریز شد و به ایراد خطبه ای آتشین پرداخت. یکی از این خطبه ها، در مسجد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و در برابر جمع فراوانی از مردم مدینه ایراد شد که بهت و حیرت حاضران را برانگیخت. امروزه نیز دانشمندان و ادیبان به فصاحت و بلاغت و شیوایی گفتار حضرت اعتراف کرده، به عجز و ناتوانی انسان عادی از چنین سخنرانی اقرار می کنند. خطبه دوم حضرت زهرا علیهاالسلام در منزل خود حضرت و در جمع زنان انصار و مهاجر بود. این خطبه چنان تحولی را در حاضران ایجاد کرد که در بازگشت، مقابل شوهرانشان ایستاده، آنان را برای عذرخواهی به منزل حضرت علی علیه السلام فرستادند.

سخنرانی زهرا علیهاالسلام

رویدادهایی که پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به وقوع پیوست، سبب شد تا فاطمه زهرا علیهاالسلام مردم را جمع کرده، در مسجد پیغمبر به ایراد سخنرانی بپردازد. جمع زیادی از مردم مدینه، خلیفه وقت و مأموران حکومتی، نظاره گر در افشانی بانوی ارزشمند اسلام بودند. این خطبه کم نظیر دارای بخش های متفاوتی است که هر یک هدف روشنی را تعقیب می کند. حضرت زهرا علیهاالسلام در بخش نخست این خطبه، تحلیل فشرده ای درباره توحید و هدف آفرینش ارائه کرده و در بخش دیگری از سخنان خود، به مقام والای پیامبر صلی الله علیه و آله و مسئولیت های ایشان اشاره کرده است. در بخش سوم نیز،، به اهمیت قرآن و فلسفه و اسرار احکام اسلامی پرداخته و پس از معرفی خود، خدمات رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را گوشزد کرده است. حوادث پس از پیامبر نیز بخشی از این خطبه را در بر می گیرد.

ایمان

انسان دارای ظاهر و باطنی است. ظاهر آدمی، همان بدن و باطنش، روح و روان اوست. همان گونه که بدن دارای احکامی مانند طهارت و نجاست است و در صورت نجاست، با آب پاک می شود، روح و روان نیز، نجاست و طهارت دارد. نجاست روح، شرک به خداوند است که جز با ایمان پاک نمی شود. شرک از گناهان آمرزش ناپذیر است و براساس کلام نورانی امیرمؤمنان، شرک گناهی است که همه اعمال انسان را باطل می کند. تنها چیزی که می تواند این نجاست و پلیدی روح را از بین برده، صفا و جلوه دوباره ای به قلب و روح آدمی دهد، ایمان به خداست. حضرت زهرا علیهاالسلام در این باره می فرماید: «خداوند ایمان را وسیله پاک کردن نجاست شرک، از روح شما قرار داد» تا در سایه آن همه مظاهر شرک از بین برود و قلب که حرم الاهی است جایگاه صاحب خانه شود.

معراج مؤمن

نخستین وظیفه انسان مسلمان در برابر پروردگار خویش، نماز است. نماز دستور بزرگ تربیتی اسلام و عامل مهمی برای جلوگیری از فحشا و رذایل اخلاقی و تجاوز به حقوق دیگران است. نماز ستون خیمه دین است و آیه های فراوانی از قرآن کریم این امر مهم اختصاص یافته است که حکایت از اهمیت این فریضه الاهی دارد. حضرت زهرا علیهاالسلام درباره علت وجوب نماز و اهتمام اسلام به این واجب فرموده است: «خداوند نماز را برای دوری از تکبر و خودبینی بر انسان ها واجب ساخت؛ زیرا ریشه اغلب صفات زشت و ناهنجاری های جامعه، تکبر است. هنگامی که انسان به نمازمی ایستد و پیشانی خود را بر زمین می زند، خویش را در مقابل خداوند ذلیل و کوچک شمرده، در برابر حضرت حق سر تسلیم فرود می آورد و خواسته او را بر خواهش های شیطانی خود مقدم می دارد.

زکات

زکات یکی از واجبات الهی و از منابع اقتصادی حکومت اسلامی است که نقش فراوانی در گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی داشته، می تواند حکومت را برای برطرف سازی شکاف طبقاتی یاری دهد. زکات هزینه ای است که افراد واجد شرایط باید برای برخی از کالاهای زندگی خود پرداخت کنند. زهرا علیهاالسلام در مورد فلسفه وجوب زکات می فرماید: «خداوند زکات را برای پاکیزگی جان انسان ها از زشتی ها و بخل و برای رشد و زیاد شدن اموال شما قرار داد». خداوند در قرآن کریم به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «از اموال واجد شرایط آنان، زکات بگیر تا آنان را از خودسری و بخل برهانی و اموالشان را پاک و خودشان را پاکیزه سازی». خداوند در جای دیگری می فرماید: «هر چه در دنیا بدهید، خداوند جای آن را در دنیا پر می کند».

روزه

یکی از واجبات الاهی که نقش به سزایی که پاک سازی روح آدمی دارد، روزه است. این فریضه بزرگ در اسلام از جایگاهی والا برخوردار است. حضرت زهرا علیهاالسلام در فلسفه واجب سازی روزه می فرماید: «خداوند روزه را برای تثبیت و استحکام اخلاص در وجود انسان، واجب کرد». روزه بر خلاف دیگر عبادت ها، قابل ریا کردن نیست؛ زیرا این عمل از چشم مردم پوشیده مانده و از توقع تمجید و تعریف بر کنار است. به همین دلیل پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در بیان نورانی خود می فرماید: «خداوند عزوجل فرمود، روزه تنها به خاطر من است و من خودم پاداش آن را خواهم داد».

حج

خداوند به مسلمانانی که دارای قدرت و توانایی مالی و بدنی هستند، دستور می دهد هر سال در زمان مشخصی گرد خانه خدا اجتماع کرده، اعمال ویژه ای انجام دهند این فریضه بزرگ، دارای ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که سالیانه میلیون ها نفر از مسلمانان را از همه نقاط جهان، به محل نزول وحی می کشاند و با تشکیل اجتماع بزرگ مسلمانان از مصالح ایشان پاسداری کرده، با بیزاری از شرک و کفر نمرودها و ابوجهل های زمان، قدرت واقعی اسلام را به نمایش می گذارد و بنای محکم دین اسلام را مستحکم تر می سازد. حضرت زهرا علیهاالسلام درباره علت وجوب حج و اجتماع سالیانه مسلمانان می فرماید: «کنگره عظیم اسلامی حج، پایه های اسلام را محکم و قدرت و توان مسلمانان را در تمام زمینه ها افزایش داده، دشمنان را از طمع ورزیدن در دین خدا ناامید می کند».

عدالت

نبود عدالت و شیوع ظلم و ستم باعث عصیان و سرکشی شده، اختلاف های عمیق جامعه انسانی را در پی خواهد داشت. خداوند برای حفظ وحدت و رسیدن تمام مردم به حقوق خود رعایت عدالت را واجب و ترک آن را ظلم قلمداد کرده است. عدالت، واژه مقدسی است که خداوند آن را قرین تقوا قرار داده و همگان را به رعایت آن توصیه کرده است. حضرت زهرا علیهاالسلام در فرازی از فرمایش های خود درباره علت وجوب عدالت می فرماید: «خداوند عدالت را بر همگان واجب کرد تا در سایه آن قلب های مردم به هم نزدیک و با یکدیگر مأنوس شود». عدالت اجتماعی کینه ها را از دل ها می شوید و نابسامانی های اجتماعی را سامان می بخشد و در پرتو آن تمام مردم به حقوق فردی و اجتماعی خود رسیده و جامعه اسلامی از تمام معایب مبرّا شده و همگان در صلح و آرامش به زندگی خود ادامه می دهند.

پیروی از اهل بیت علیهم السلام

پیروی از اهل بیت علیهم السلام همانند پناه بردن به کشتی نجات در دریای توفانی تمدن جدید است. حضرت زهرا علیهاالسلام بانوی ارزشمند اسلام در قسمتی از خطبه فدکیه خود، علت وجوب اطاعت از اهل بیت پیامبر را برشمرده، می فرماید: «خداوند عزوجل اطاعت ما اهل بیت را برای تنظیم امور دنیوی و اخروی مردم واجب کرد تا مردم از طریق قبول رهبری پیشوایان معصوم به نظام اجتماعی سالمی دست یافته و در امنیت کامل به زندگی خود ادامه دهند».

رهبری مردم

تفرقه، برنده ترین سلاحی است که همواره جوامع اسلامی را تهدید می کند، و آن را تا مرز فروپاشی و نابودی می کشاند. قدرت های بزرگ و زورمندان فرصت طلب، همواره با استفاده از عنصر تفرقه، جوامع اسلامی را عرصه تاخت و تاز قرار داده، به غارت و چپاول منابع و ثروت های ملی آنان پرداخته اند. خداوند عز و جل، خطر تفرقه را به مسلمانان گوشزد ساخته، و آنان را به اتحاد ویکپارچگی در مقابل زورمداران دعوت می کند: «همگی به ریسمان محکم الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید». حضرت زهرا علیهاالسلام نیز راه درمان بیماری کشنده تفرقه را تمسک به امامت اهل بیت معرفی کرده، می فرماید: «خداوند امامت و رهبری اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را برای جلوگیری از هر گونه تک روی و اختلاف و رسیدن به وحدت اسلامی واجب کرد تا در سایه آن مسلمانان به سعادت دنیوی و اخروی برسند».

جهاد

یکی از برنامه های حیات بخش اسلام در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی و محافظت از جان و مال و ناموس مسلمین از دستبرد بیگانگان و طمع ورزان، فریضه جهاد و پیکار در راه خداست. این فریضه بزرگ الاهی، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای دوستان ویژه اش باز کرده است. حضرت فاطمه علیهاالسلام در قسمتی از خطبه آتشین خود به فلسفه وجوب جهاد اشاره کرده، می فرماید: «خداوند جهاد را به خاطر عزت و سربلندی مسلمانان بر شما واجب کرد تا با عمل کردن به این فریضه الاهی، دین خدا عزیز و امت اسلامی با عزت و سربلندی زندگی کنند».


.: Weblog Themes By LoxBlog :.